Trainingen

Het doel: beweging en groei.

Het trainen van een team kan natuurlijk meerdere doelen dienen, zoals teamontwikkeling, deskundigheidsbevordering, reflectie en ontwikkeling op gang brengen.

Ons uitgangspunt is dat het vooral moet aansluiten, dat klinkt een beetje als een open deur, maar dat is het in de praktijk zeker niet. De uitdaging is de balans te vinden tussen het aansluiten bij de cursist, het aanbieden van de theorie en het voorhouden van een spiegel.

Een selectie van mogelijke trainingen

  • De rol van het team is niet te onderschatten; wat ons betreft loopt er een duidelijke parallel tussen het functioneren van het team en de kwaliteit van zorg. Alle rede om het team de aandacht te geven die het nodig heeft.

    Het is elke keer weer prachtig om te zien hoe een team zich even opnieuw heeft uitgevonden aan het einde van een teamdag, en de energie voelt om weer met elkaar aan de slag te gaan.

    Uitgangspunten van onze teamtrainingen zijn het aansluiten bij de kwaliteiten die er zijn, deze naar boven halen, maar daarin ook de valkuilen en uitdagingen naar voren brengen.

    We brengen hiermee (opnieuw) de samenwerking op gang en de gezamenlijke focus op goede patiëntenzorg.

  • De eerste indruk is bepalend voor het verdere contact - dit gaat over de indruk die wordt gemaakt door de begeleider op de cliënt, en dat binnen luttele seconden met maar een paar vierkante centimeter context.

    Maar achter die paar seconden en vierkante centimeter gaat een groter verhaal schuil, ook wel het therapeutisch milieu of leefklimaat. Dit klimaat is van belang om die indruk goed te organiseren. In deze training krijgen cursisten kijk op, en trainen met, alle elementen die van belang zijn binnen dat klimaat: wie is je cliënt, wat heb jij nodig om de cliënt te bedienen, wat is de betekenis van het team en welke cruciale, steeds terugkerende situaties kunnen we identificeren?

  • Met het opschalen van zorg voorkomen we separaties en incidenten. Door dichtbij de cliënt in crisis te blijven is de begeleider in staat om hem of haar door de crisis heen te begeleiden. De interventie staat als een huis, maar kán iedereen dat, en wat moet je ervoor kunnen? In deze training sluiten we dicht aan bij de cursist: “wie ben jij en welke kwaliteiten heb jij om deze vorm van zorg in te zetten?”.

  • Het is ingewikkeld: in gesprek gaan over dingen die er niet zijn, die niet gezond worden geacht en dus hebben we het er niet of nauwelijks over.

    Echter, door zo beperkt over de psychotische ervaring te praten met de cliënt, beperken we op zijn minst het herstel, maar maken misschien ook nog wel meer schade. Kortom, laten we de Roze Olifant bespreekbaar maken. De training helpt in het denken waarom en geeft handvatten over hoe anders daar mee om te gaan.

  • Hoe zorg je dat je je voldoende veilig voelt als de situatie escaleert? Hoe breng je die situatie tot bedaren en wat heb je daarvoor nodig? In deze training kijken we samen naar hoe vroegsignalering werkt, proberen we samen te begrijpen van waaruit agressie zich vormt en hoe je daar bij aansluit als de spanningen hoog oplopen.

  • Door op de werkvloer aan te sluiten creëren we een optimale leersituatie dicht op de daadwerkelijke zorg. Coaching on the Job kan onder andere als volgt worden ingezet:

    • Door aan te sluiten bij zorg-intensieve vragen waarin er vaak in het contact allerlei spanningen ontstaan en er nog maar moeilijk aansluiting te vinden is vanuit het team met de cliënt. Het helpt dan enorm als er van buiten iemand meekijkt en doet om wat lucht te brengen in deze situatie om weer wat beweging te creëren

    • Meelopen met de coördinator om hen te ondersteunen in het bieden van leiden vanuit inhoud. Coördinatoren hebben een uitdagende taak, als meewerkend voorman/vrouw wordt van hen gevraagd de lijnen uit te zetten. De uitdaging is om de zaken te coördineren vanuit de inhoud en dit over te brengen aan collega’s die dicht bij je staan.

  • HOZ is de beoogde grondhouding van onze huidige zorg. Dit vraagt om een cultuurverandering, maar hoe breng je die tot stand? Door het superviseren van een subgroepje van een afdeling of locatie in het werken met HOZ en hen op de vloer de verandering te laten vormgeven wordt een sterke basis gecreëerd voor het beïnvloeden van de staande cultuur richting meer Herstel Ondersteunende zorg.